Wednesday, March 28, 2012

"Cikgu, macamana ilmu boleh keluar kalau kite gelak kuat-kuat"?

Semalam masa kelas budak Darjah 2 (English), there's a time one boy make a empty/nonsense joke. Maksud joke itu adalah saje-saje je buat-buat kelakar dan langsung tak kelakar supaya ada sorang lagi budak perempuan gelak kuat-kuat. This particular joke-thing happened for almost 3 mins which i cannot tolerate because time is precious in tuition class which the teacher have to finish exercise in time (to switch class- being 5 mins late to switch class is not preferable). Beside, those two kids annoyed another kids who want to listen to my discussion.


Jadi, untuk hentikan kelakuan ini, I silenced my class dan cakap "Jangan gelak kuat-kuat nanti ilmu yang kamu belajar akan keluar"

Semua murid diam and focused to me instead.

Ada seorang budak yang agak pandai dan soleh bertanya. Aku assumed dia soleh sebab dia selalu semayang isyak kat pusat tuisyen dan dia sebelum ini belajar di sekolah agama (Tadika agama rasanya). So pertanyaan dia adalah "Cikgu, macamana ilmu boleh keluar kalau kite gelak kuat-kuat?" Dengan muka yang serius dan curious.

Aku rasa agak terkesima sebab aku tak expect ada yang akan tanya soalan itu dan aku sememangnya unprepared. I was just saying that for the sake of silencing the kids and stop them from laughing.

Everybody was staring at me waiting for an answer and to answer the kid "Entahlah", "Eh, takde ape ape lah" or whatsoever would instantly kill the kids curiosity and very bad for them. We adults must know every answer to all their question so that they would not stop questioning all the way they grow up. Paling tak pun, kalau kita tau, jawab elok-elok supaya dia tak rasa kecewa dan tawar hati nak bertanya lain kali. To say "Lain kali tak payah tanya soalan macam tu, boleh tak?" is a big no, dan sangat kejam.

So, lepas berfikir dengan pantas dalam 2 3 saat... aku jawab..

"Sebenarnya bile kita gelak kuat-kuat tu bukanlah kita nampak ilmu tu berterbangan keluar dari badan atau kepala kita. Tapi bayangkan kalau kamu belajar banyak-banyak, lepas tu kamu gelak kuat-kuat, mesti masa kamu gelak tu kamu akan lupa apa yang kamu dah belajar. Jadi, kalau kamu gelak lagi, kamu lupa lagi. Makin banyak kamu gelak, makin banyak yang kamu akan lupa. Betul tak?"

Dan diorang pon macam "Ooohhhh...."

Aku assume diorang faham la. Actually aku tak berapa yakin sangat dengan jawapan aku. Tapi aku rasa itu yang terbaik buat masa itu.

Style aku, bila aku dah explain something to someone i tend to ask them back 'Betul tak?'. Lebih kepada aku memberi ruang untuk that someone agree atau disagree dengan pendapat aku. Dan soalan 'Betul tak?' tu tidak bersifat rhetoric langsung.


......................................................................................................


One more thing aku baca something yang menarik from Musings of a Mualaf mengenai beban kerja seorang guru. Sila lah baca, bagus untuk faham keadaan seorang guru yang sangat banyak kerja.


Bye.

No comments:

Post a Comment