Monday, November 5, 2012

My new bff..


Nak cakap new sangat tu takde la.. dah lame dah jadi kawan aku. Cuma baru nak declare kat sini. Kalau dulu, 'my bff' tak lain tak bukan, period la kan. Tiap-tiap bulan datang. Period datang memang skali dengan pakej la. PMS, period pain (nasib aku punya period pain tak teruk sangat), jerawat and mood swing (sian En Hilman selalu jadi mangsa keadaan). At least syukur la period aku ditahap terkawal lagi. 

And, now my new bestie adalah selsema. Dah boleh ganti my menstrual sebab sekarang tiap-tiap bulan mesti selsema. Dia punya cycle lagi kerap dari period dah sekarang. Period plak yang selalu miss. 

Selsema aku memang tak ikut musim pun. Kalau orang lain time wabak selsema datang baru la kena selsema. Ini tidak, boleh dikatakan aku la yang selalu mulakan wabak. Mungkin sebab aku ada resdung jadi sangat cepat selsema. Tak boleh berubah cuaca siket. Kalau time naik bas express malam Trg-KL or KL-Trg pon aku boleh selsema esoknya.

Aku ingat lagi time raya hari tu, masa tido ramai-ramai kat ruang tamu umah mak mentua, diorang dok pasang air-cond sampai pagi. Dah la air-cond betul-betul depan muka aku, raye ke-2 ke-3 memang aku tak lekang dengan tisu lah. Siap tak leh bangun. Berjangkit pulak dengan husband. Pakej sangat.

Pastu balik umah Mama plak kena la dengan semua adik-beradik hidung rompong, resdung semua, habis berjangkit. Lepas sorang-sorang. Sampai anak sedara yang paling baby pon kena gak. Kesian. 

Sebelum balik raya haji akak aku dah pesan siap-siap kat aku jangan bawak balik virus demam. Tak larat nak tenyeh hidung.

Masa raya dah kena skali, lepas raye kena lagi skali, ni kena plak lagi skali. Yang ni rasenya berjangkit dengan seseorang ni. hehe.. jangan marah ye Cik Dhati. 3x dalam masa 3 bulan. Macam period la tu kan, dah la sekali kena tu makan seminggu jugak la berhingus hidung ni. Dari yang paling cair, sederhana pekat sampai la ke yang paling likat. hahaha.. muntah hijau sape yang baca entry aku kali ni.

Kengkadang aku kesian dengan member2 workstation aku, asal aku selsema je memang bising la bilik tu. Aku plak jenis tak leh biar hingus dalam hidung. Malu pon ade gak. Dah duk dalam air-cond makin cair la hingus. Macam air paip. Tisu konfirm-konfirm la berkotak-kotak. Sampai penuh tisu lap hingus dalam bakul Cik Dhati. haha..

Bab ubat selsema pon satu hal. Kalau tak makan ubat, selsema aku seminggu. Kalau makan ubat pon seminggu jugak. Baik tak yah makan, kan? Buat lalok je makan ubat. Takde efek sangat. Kalau ubat yang berkesan memang akan tahan hingus dari mengalir tapi still selsema akan datang akan double up the mucus. huhu..nasib le badan.

So, malam ni alamatnye tido berbapik 2 3 bijik bantal ler. Habis le tisu hingus berterabur atas tilam. Jangan masuk molot En Hilman sudaa. Ermmm, kalau masuk bukan dia sedo pon kan.. hahaha


Bai.


Accchommmmmm!! *kalau bersin memang kasi gegar satu taman.

No comments:

Post a Comment