Friday, June 7, 2013

Pilihan untuk bersalin di tangan kita sendiri. About GBG!


During my first trimester phase of pregnancy, I was a bit skeptical, curious, anxious and scared, whenever I thought about giving birth. Antara perkara yang paling selalu bermain di fikiran tentunya:

"Sakit tak bersalin nanti?"
"Bersalin kat mana lebih selamat? Private hosp? Gov hosp?"
"Malu la nanti kalau bersalin dapat doctor lelaki..."
"Apa jadi kalau ada komplikasi? Uri terlekat ke... Tumpah darah ke.. anak lemas ke..."
"Susah tak nak push masa bersalin?"
"Kena caesar ke nanti? Sakit tak?"

plus thousands more unanswered question. Dengan tersilap pergi tengok video pembedahan caesarean dalam Facebook (sometimes they share disgusting things in Facebook, tapi degil nak tengok jugak!) and there's one women bersalin sambil berdiri (ni saya tak tengok sampai habis, ngeri yang amat!)... plus dengan pengalaman sepupu yang baru lepas bersalin disebabkan dia punya epidural dah tak berkesan, doctor buat caesar untuk keluarkan baby. Kesakitan paling terasa masa dalam pantang.

Bila dah join group whatsapp dengan kawan-kawan sekolah menengah dulu ada yang suggest untuk join Gentle Birthing Group Malaysia (GBG) di Facebook. Kena request dulu untuk join group ni, then their admin will approved. Maybe disebabkan ada beberapa stuff yang sangat private dibincangkan dalam group ni, jadi kena ketatkan privacy. Ye lah kadang-kadang ada yang tunjukkan gambar yang inappropriate untuk tontonan umum. Faham-faham sajalah.

Tujuan group ni ditubuhkan adalah untuk promote gentle birth dikalangan ibu-ibu di Malaysia. Terutamanya ibu muda la kan, macam saya. Dan tak terkecuali ibu-ibu yang mengalami pengalaman yang menakutkan during their previous labour. 

Once dah join, what I can really say is, this group opened my eyes to a whole new perspective of giving birth naturally, bermaksud melahirkan anak itu bukan la suatu process yang menyeksakan tetapi proses yang sangat intim yang sepatutnya ditunggu-tunggu. Diraikan dengan penuh gembira, terbuka dan yang penting tidak memaksa yakni bebas dari  ubat dimasukkan dalam tubuh badan si ibu. 

This group promotes unvaccinated, no episiotomy (guntingan untuk membesarkan bukaan rahim), no epidural , no caesarean operation, no induce (mempercepatkan labour dengan cucuk ubat), immediate skin to skin contact (means ibu menyusukan bayi right after delivery, dengan membiarkan baby menyusu secara natural-alami), even promotes home birth, water birth dan also lotus birth (mostly for non-muslim, i think).

From the group discussion, infos sharing, latest news sharing and even asking question to the experts (trained/knowledgeable and experienced women), banyak sangat yang saya belajar. Yang paling utama untuk persediaan mental (fizikal belum lagi :p ) sebelum saya bersalin. We congratulates each other, we support each other, and give advice to each other. Walaupun saya newbie dalam group ni, tapi sudah terasa seperti keluarga sendiri (perasan sengsorang. :p)

There are so many medical terms yang saya belajar. Mostly bila baca apa yang diorang sembangkan then google sendiri untuk lebih faham and untuk lebih senang google gambar, boleh tengok dengan real ape itu crowning, baby engaged, VBAC, csec and bla..bla..bla... and I also happen to know that there is such thing as induce the baby naturally. 

Banyak sangat yang saya belajar, hopefully sebagai persediaan untuk faham apa yang doctor dan nurse bualkan dalam labour room (LR) nanti. Takdela terkial-kial dan menurut aje ape yang diorang cakap atau suggest. Which served as the basis of my decision towards healthier me and baby. Sometime, they tend to force the labour eventhough the baby and the time is not ready. 

Bila dah google baca website tentang birthing, terutamanya HypnoBirthing, saya sangat-sangat tertarik dengan teknik HypnoBirthing ni (Majalah Pa&Ma sebut sebagai "kelahiran secara pukau" - hilarious!!) Pukau lassangat.. For more info on this thing boleh klik HypnoBirthing Malaysia kat sini and get ready to be amazed! Especially when you read their hypnobirthing stories..

Futher google-ing and you-tube-ing jugak buatkan saya terasa macam nak beranak dekat rumah. Not water birth, just home birth. I already voiced out my plan to my Mama, she supported me, but my MIL was against it because this is my first one. So, I decided to give birth at hospital (hopefully gov hospital in K. Trg do support gentle birthing and I can request for female obgyn) - mengada sangat kan? hehehe...

Tapi yang sebenarnya, sometimes I imagined myself on the hospital bed in the labour room, patiently waiting for the baby to come out when all the doctors and nurses are busy with other mommies. Then, when the time comes, I imagine my husband will be the midwife (bidan terjun) hahaha... Lagi senang kan? Hopefully tak de apa-apa komplikasi pada baby and me. Just keep thinking positively okay!

The other thing that worries me, suasana dalam labour room. Kot nye ade mommies lain yang duk mengerang dan meraung macam nak mati masa bersalin tu lagi buat saya jadi panic nanti. Dah elok-elok positif jadi over-negatif pulak nanti. Hambek sebijik!! My husband pulak buat lawak, dia cakap nanti mesti dia nak tergelak dengan sana sini meraung.. ye lah tu, skali dia yang cabut dulu. Gabra punya pasal.

Anyway pengalaman keguguran kali kedua dekat rumah sendiri dan kami berdua je ada masa tu bolehla dijadikan benchmark. At least kami tak panic sangat masa tu walaupun saya rasa sakit yang amat. hehehe.... My hubby pon boleh tahan dia jaga saya masa saya sakit. First class la jugak. ehehehe,, That's way I sayang U lebih, Abang!!


Well, sebelum saya melalut jauh, I better stop myself here.

Till then, lotsa lovesssssssssssssssssssss!!



1 comment:

  1. saya google-google nak tambah pengetahuan pasal gentle birthing. bila baca sampai abes, perasan yang awak pernah keguguran 2x. sama la macam saya. 2nd miscarriage on last april.

    boleh share tak apa yang awak buat untuk berjaya untuk pregnancy kali ni. sambil-sambil tu nak tambah ilmu gentle birthing.

    ReplyDelete