Tuesday, May 15, 2012

Boleh melaram dengan baju kurung baru!!

Akhirnya siap gak baju kurung aku nak pakai time wedding sepupu Man weekend ni. Biase la aku kan suka buat keje last minute. Ni kire tak last minute la nih.

Aku ingat lagi kalau dulu-dulu time raya, memang kitorang jahit baju kurung, kebaya, kebarung dan segala jenis pesen baju sendiri. Sepanjang hidup aku yang dah nak mencecah 100 tahun ni (hehe) tak pernah lagi hantar upah baju kat orang lain. Buat la sendiri. Time tak mahir menjahit dulu, aku ngan Acik jadi tukang sembat je. Sekarang dah ambik alih tugas Mama menjahit. Kadang-kadang ade jugak part kena mintak tulun! tulun!

Masalahnya, aku tukang jahit, tapi baju aku paling lambat siap. Konon nak sembat sendiri, sudahnya, pagi raye aku duk menyembat lagi. Tengahari baru sudah. Tapi aku cool je sebab Man datang beraya umah aku tengahari atau petang (sebelum kawin). Takpun raye kedua. Ape nak kecoh. Raye dengan sedare? Pakai je yang mane ade. haha..

Kain yang ungu ni kawan aku yang bagi, Annuur. Time aku kawin dulu. Hehe. Setahun lebih dah aku kawen. Terbukti kemalasan aku. Ini kononnya nak buat raye, tapi raye aritu aku dalam pantang- (pantang menjahit!).


Yang bawah ni plak Man belikan masa jalan-jalan kat jalan TAR time sepupu dia yang nak kawen ni bertunang akhir tahun lepas. Elok la tu. Beli time dia tunang, pakai time dia kawen.
Corak ni pon dah agak lapok sebab lama sangat simpan dalam pastik. Dua-dua aku buat kurung biase je. Takde nye aku nak kurung moden ke hape. Bagi ruang untuk badan membesarkan lemak..


 Dan yang satu ni pulak blouse aku buat guna kain yang beli 2 3 tahun lepas kot. Huhu..
Saje je takde keje. Tapi belum pakai lagi sebab tak de inner. Kain chiffon hitam ni sangat le jarang. Belum pakai lagi. Dah dekat sebulan kot siap.


Nampak cam besar tapi bile pakai elok je terletak. Bab lengan je ketat siket. Sebab isi lengan dah makin lendut. Salahkan Man! haha..


P/s: ade hutang baju mak sedara aku yang aku janji nak jahit. Huhu..Aku sangat suke menabur janji manis..


No comments:

Post a Comment