Monday, April 23, 2012

Tips goreng ayam bagi yang kecewa dengan ayam reheat dari KFC macam aku



Kalau nak jadi isteri mithali untuk husband aku senang je. 

Goreng ayam tiap-tiap hari. Makan dengan nasik gaul kicap pun kire terbaik la.

Aku dah ada satu tips yang senang nak goreng ayam. Mungkin tips ni mak-mak kite yang dah lama berumahtangga tu dah tau dah. Macam-macam dah aku try, ayam goreng kunyit, ayam goreng berempah tak berempah tapi yang best nya ayam goreng ala kepsi jugak.

Paling senang beli je tepung goreng ayam yang segera tu. Aritu dah try brand Ayamas memang sedap tapi bila pegi lagi skali kat Ayamas dah takde dah. Diorang dah stop jual. So, pi la cari kat Tesco sebelah rumah. Jumpa la yang brand Aroma yang sangat murah. Dalam RM2.50 je. Murah kan..

Tapi yang problem nya aku tak suka arahan dia yang kena celup ayam dalam air. Pastu celup dalam telur. Then celup dalam tepung ayam tu. Leceh kan? Dan kalau aku ikut arahan tu memang tak jadi. Tak melekat pun tepung tu kat ayam. Melekat dekat tangan ade la. Best je kalau goreng jari aku celup tepung. Lagi satu bila dah celup telur tu nanti goreng berbuih-buih.

So, penyelesaiannya. Masukkan ayam yang lembap tu dalam satu bekas yang ada penutup. Aku guna bekas aiskrem Wall's tu je. Then taburkan tepung atas ayam. Tebalikkan ayam. Taburkan tepung kat sebelah lagi. Tabur lebih siket. Pastu tutup bekas dan goncang-goncangkan ayam sampai rase ayam tu tak melekat dan semuanya dah tersalut. Next part, goreng dalam minyak yang cukup.

And the best part is..makan!!


Sure lagi best dari kepsi punya. Voila. Yang penting suami makin sayang... slalu duk panggil aku "ayang..sayang..ayam..ayam..ayang...." hehehe...


P/S: frust bile pegi KFC dapat ayam semalam yang dipanaskan semula. Tengok iklan kepsi Chef Wan tu bukan main lagi!! Dahle mahal!

No comments:

Post a Comment